Garden Route - NL - Reisverslag uit Alicedale, Zuid-Afrika van Lisette Koolwijk - WaarBenJij.nu Garden Route - NL - Reisverslag uit Alicedale, Zuid-Afrika van Lisette Koolwijk - WaarBenJij.nu

Garden Route - NL

Blijf op de hoogte en volg Lisette

24 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Alicedale

Inmiddels alweer 2 dagen in het onrustige Alicedale, waar we gisteren weer een safari hadden. Dit keer bezochten we Amakhala waar we door een 20-jarig meisje en aanstaand niveau 1 ranger werden rondgereden. We hebben de nodige vogels en planten gespot en verder enkele dieren zoals leeuwen, antilopen en jackhalzen. Toen we weer in Alicedale aankwamen liepen de inwoners uit de Townships boos over straat, terwijl ze autobanden en bomen aanstaken waarmee ze de weg versperden en met bakstenen gooiden. De politie schoot daarop met rubberen kogels en heeft ongeveer 50 man vastgezet. De opstand bleek te gaan omdat er over 20 jaar tijd zo'n 6 miljoen was ingezameld om de weg tussen Grahamstown en Alicedale te verbeteren en om huizen te bouwen, maar de burgemeester zou al dit geld zelf hebben gebruikt voor persoonlijke doeleinden.

Waar ik dan vanaf woensdag was? We hadden een zee en strand practical waarvoor we naar Kenton at Sea zijn gereden en een paar uur interessante beesten hebben gezocht en gevonden in het water en op het strand. Het leukste was nog wel de pinguïn! Vervolgens zijn we naar Grahamstown gereden met de bus en hebben we daar onze auto opgehaald en KFC gegeten! Onderweg via de Garden Route naar de eerste stop: Mossel Bay.

In Mossel Bay verbleven we in een heel luxe strandhuis met 2 grote slaapkamers, een badkamer met bad én douche, een eigen keuken en woonkamer, en een eigen terras! Diezelfde avond zijn we uit eten geweest met Sarah, Sharon en Maartje bij Delfino aan het strand. Lekker buiten gezeten, waar binnen de mogelijkheid was om op zand te dineren. Heerlijke spaghetti bolognese gegeten, waarvan ik 2/3de mee naar huis heb genomen omdat ik het niet op kreeg - het was voor de verandering ook moeilijk veel!

De volgende dag om 8 uur in de auto gestapt naar Kaapstad! Rond half 1 kwamen we aan bij de accommodatie; een klein hostel in Green Point met een naam in de richting van St. Johns Guest House. Het had een klein gemeenschappelijk keukentje en meerdere badkamers, waarin ik de eerste ochtend met koud water heb gedoucht omdat ik het systeem niet snapte. Na aankomst zijn we naar het National Museum geweest, wat een soort Naturalis is met verder veel informatie over de geschiedenis met bijvoorbeeld kleifiguurtjes. Ook hebben we wat door de stadstuin gewandeld, een soort botanische tuin. Vervolgens zijn we met de taxi terug naar het hostel gegaan en met de auto naar de Tafelberg. Met de kabelbaan naar boven gegaan en vervolgens op dik 1 kilometer hoogte van het uitzicht over heel Kaapstad en de oceaan genoten. Veel klipdassen gespot en ook het Groenpuntstadion, waarin Ajax Cape Town speelt. Daarna terug naar het hostel waarna we te voet een restaurantje gingen zoeken. We kwamen weer langs het stadion en dachten eerst dat Ajax speelde, dus we gingen informeren naar kaartjes. Toen bleek dat Michael Bublé een concert gaf, dus voor 340 Rand gingen we naar binnen.

Vrijdag hebben we door wat getreuzel een taxi genomen naar V&A Waterfront waar de boot richting Robbeneiland vertrok. We gingen een tourbus in welke ons met een gids over het eiland reed en waarin veel verteld werd. Daarna gingen we de bus uit en kregen we een rondleiding in het complex door een politieke ex-gevangene welke 7 jaar op Robbeneiland vast heeft gezeten. Ook hebben we de cel van Nelson Mandela gezien, enkel 6m²! Daarna zijn we met de auto naar Cape Point en Kaap de Goede Hoop gegaan, waarmee we een uurtje vertraging opliepen door de navigatie. Uiteindelijk kwamen we aan op een heel mooi punt, omgeven door zee, in een National Park met onder andere zebra's, bavianen en struisvogels. Het was een redelijke klim tot de vuurtoren op 300m hoogte, welke buiten werk is gesteld en is vervangen door eentje op 80m hoogte nadat een Portugees schip verongelukte. De geur en het zien van de zee deed me heel erg goed en vervolgens ook nog een boel pinguïns gezien bij een ander punt aan zee. Helaas die avond niets kunnen eten vanwege wagenziekte, maar wel goed geslapen.

Zaterdag om kwart voor 10 in de auto gestapt voor een lange reis over de N2 richting Tsitsikamma. We hebben een tussenstop gemaakt in Mossel Bay voor lunch in hetzelfde eettentje en een ijsje gehaald in de haven van Knysna. Vervolgens doorgereden naar Tsitsikamma Backpackers waar we met Sarah, Maartje en Sharon gegeten hebben in een Marilyn Monroe - Elvis achtig restaurantje met een gratis jukebox met muziek uit die tijd, oude auto's en motoren, posters en schilderijen van figuren uit die tijd en verkleedkleren.

En toen was het zondag! De dag waarover ik zo weinig heb kunnen vertellen aan mijn familie, omdat ik dan iedereen uit hun slaap had gehouden. Ik heb de bungee jump gedaan om 9 uur in de ochtend, van een 219 meter hoge brug! Alles ging helemaal goed en het was ontzettend gaaf, ik was niet eens misselijk! Een beetje inhumaan wel, want zelfs toen ik op de rand stond voelde ik geen zenuwen. Ik doe het graag nog een keertje, maar dan achterstevoren! Sorry mam hihi. Na de bungee jump nog even het National Park van Tstistikamma binnengegaan en naar hangende bruggen gelopen, waarna Nevill en ik nog een berg opgeklommen zijn voor een heel mooi uitzicht. Op de weg terug in Port Elizabeth gestopt om de Boardwalk te bekijken en te eten bij Spur en om 9 uur weer thuis.

• 24 Maart 2015 - 15:05

Helma Visser (collega Van Je Moeder):

Jeetje wat spannend allemaal. En dat je dat gedaan hebt. Dat springen. Super!!
    Inderdaad goed dat je moeder niet wist wanneer je dat ging doen.
    Ik vind het heel erg leuk om jouw verhalen te lezen .veel plezier daar en geniet van deze geweldige ervaring. Gr Helma Visser

• 24 Maart 2015 - 17:53

Andre:

Toch wel leuk. zo een stage.
    Als je thuis komt herkennen we je niet meer denk ik.Alleen maar in de buitenlucht dus lekker gekleurd.
    Ik heb lekker geslapen die avond voor je sprong,wist alleen niet hoelaat jullie zouden gaan.
    Toch wel weer knap van mij om niets tegen je moeder te zeggen.
    De mooiste momenten zitten in jullie geheugen maar ik geniet wel van alle foto's en films van jullie in Zuid Afrika.
    Veel plezier verder en bedankt voor de ansichtkaart.Dikke!!

• 24 Maart 2015 - 23:43

Carla:

Wauw, Lisette wat ben jij een durfal. Alleen al bij het zien van de foto's krijg ik al kippevel. Petje af, hoor. Ben reuze benieuwd naar al je belevenissen. We zijn blij met de mooie kaart, lief dat je tijd hebt genomen om kaartjes te schrijven. Geniet nog even want de tijd gaat dringen. Haal er nog uit wat er nog uit te halen is. X x x