De eerste week - Reisverslag uit Alicedale, Zuid-Afrika van Lisette Koolwijk - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Alicedale, Zuid-Afrika van Lisette Koolwijk - WaarBenJij.nu

De eerste week

Blijf op de hoogte en volg Lisette

14 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Alicedale

De eerste week aan lessen zit er alweer op en zo ook de eerste week aan wilde dieren. Zondag had ik met één van de jongens van Beyond Adventure gepraat over van alles en nog wat in Zuid-Afrika en Nederland, waaronder ook slangen. De boomslang kwam ons maandag al meteen opzoeken. Hij is geclassificeerd als de op twee na giftigste slang hier en kan iemand doden in een paar uur. Wanneer hij je bijt zal je gaan bloeden vanuit je ogen, oren en neus en dan is het al snel voorbij. Gelukkig ben ik er nog en was deze dus heel lief voor ons. Zo ook de pofadders, geclassificeerd als op drie na giftigste slang, die zo nu en dan op bezoek komen. Ook over de pad in de woonkamer was ik niet ontevreden, hij was best schattig. De monsterkakkerlakken waren iets minder prettig, vooral toen één van hen zich in mijn slaapkamer bevond. Gelukkig hebben we hem naar buiten gedirigeerd en hem bedankt voor het verlaten van de kamer. Een uur later troffen we hem dood aan in de vensterbank op de gang, oeps!

De lessen die ik tot nu toe heb gevolgd hebben ons veel geleerd over verschillende diersoorten en hun gedrag. We kunnen nu over verschillende dieren zeggen hoe lang ze in een bepaalde groep leven en of ze in een groep leven of niet. Ook kunnen we mannetjes en vrouwtjes onderscheiden en verschillende soorten van een bepaald dier. Tijdens onze "practicals" kunnen we deze kennis meteen toepassen in de praktijk!

Ik kwam er al snel achter dat Zuid-Afrika heel anders is dan Nederland. Het verschil tussen blank en zwart is heel duidelijk, maar in dit dorp hebben de zwarte mensen in de townships het relatief goed. Er is elektriciteit, mensen zijn niet graatmager en kinderen kunnen naar school. De blanken wonen verderop in boerderijen en zijn zelden te zien. Ook hebben ze hier het fenomeen "load shedding" wat betekent dat iedere dag de stroom uitvalt op bepaalde tijden om te zorgen dat de generator die het hele land van stroom voorziet niet ontploft. Deze tijden verschillen per dag en zijn gebaseerd op het verbruik in de stad of het dorp. Verder wordt er 's ochtends voor ontbijt gezorgd; broodjes, beleg, fruit, ontbijtgranen, yoghurt en zo nu en dan ei. 's Middags eten we een warme maaltijd in het hotel en 's avonds wederom een warme maaltijd, waarna we in het donker weer richting huis lopen.

Woensdag hebben we een bezoekje gebracht aan Port Alfred, waar alle andere Stenden studenten logeren. Heel erg leuk om Jennifer, Sanny en Alana nog even te zien! Meteen een logeeradres geregeld bij Alana als we een weekendje gaan stappen. Op de heenweg hebben we langs de weg giraffes, zebra's, leeuwen, struisvogels en verschillende antilopen gezien. Tijdens een eerdere wandeling zijn we ook al wilde zwijntjes tegengekomen en vandaag wat krabben. Gisteravond heb ik hier de kroeg bezocht, welke zich naast het klaslokaal bevindt. Persoonlijk vind ik dit een heel puik idee en mogen ze hier thuis ook wel over na gaan denken. Ook vind ik een wodka voor €0,90 een prima prijs, maar hey. Tevens hebben we onze eerste storm doorstaan, met veel donder en bliksem en een stortvloed aan regen. Ik durf te zeggen dat het hier ook koud is geweest; kippenvel koud, niet bevroren spieren koud gelukkig.

Het is nu weer tijd om meer te ervaren!
Fijne Valentijnsdag en heel veel kusjes.

  • 14 Februari 2015 - 22:06

    Helma Visser:

    Hoi Lisette
    Jij kent mij niet,maar ik ben een collega van je moeder.
    Ik ken jou inmiddels wel door de verhalen van je moeder die jou ontzettend mist.
    Leuk dat ook ik je avonturen mag lezen ,wat ik erg interesessant vind.
    Meid wat een griezelige beesten allemaal. En wat een prachtige reis ben je aan het maken.
    Heel veel leer en reisplezier. Geniet ervan. Groetjes Helma Visser

  • 14 Februari 2015 - 23:40

    Mary:

    Nou Lis het is weer een prachtig verhaal.
    Een kroeg naast het leslokaal mmmm ik weet het niet ff over nadenken.
    Drank voor die prijs..,.... Ik ben voor hahaha
    Kijk alweer uit naar het volgende verslag heel veel liefs mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Alicedale

Lisette

Actief sinds 02 Feb. 2015
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 6648

Voorgaande reizen:

07 Februari 2015 - 11 April 2015

Wildlife Management in Zuid-Afrika

Landen bezocht: