Thuis in Hogsback - Reisverslag uit Alicedale, Zuid-Afrika van Lisette Koolwijk - WaarBenJij.nu Thuis in Hogsback - Reisverslag uit Alicedale, Zuid-Afrika van Lisette Koolwijk - WaarBenJij.nu

Thuis in Hogsback

Blijf op de hoogte en volg Lisette

16 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Alicedale

Vorige week donderdag mocht ik wederom om 6 uur 's ochtends klaar staan, dit keer voor een bushwalk. Met de hele PBL groep van 8 man het Stendenbusje in en als een bezetene het Bushmans Reserve binnengereden. Vervolgens met een omgedraaide maag de wildernis in getrokken. De wandeling zelf was ontzettend mooi en interessant. Ieders benen werden flink opengehaald door alle takken en stekelplanten, maar het was het waard. Onze docent wist ons veel te vertellen over verschillende planten en we wisten verschillende dieren te spotten zoals waterbok, giraf, struisvogel, koedoe, impala, harlquin slang, landschildpad, schorpioen, kikker en ik ben vast nog wel wat vergeten.

Diezelfde avond voor het eerst Ajax kunnen kijken hier met Nederlands commentaar. Wat had ik dat gemist zeg! Het internet in de accommodatie is hier te zwak om iets te kunnen streamen, maar het is blijkbaar wel mogelijk om van je telefoon een mobiele hotspot te maken en daar gebruik van te maken met je laptop. Terwijl iedereen gezellig een film zat te kijken in de woonkamer heb ik me opgesloten met mijn grote liefde: voetbal. Helaas was de einduitslag niet helemaal waar ik op hoopte, maar het was het dubbel en dwars waard om de wedstrijd te kunnen zien.

Afgelopen weekend ben ik samen met Sarah en Maartje naar Hogsback gegaan. Nadat ik online foto's had gezien van hoe mooi het daar was, wilde ik het toch wel zelf ervaren. Zo gezegd zo gedaan. Maartje, samen met nog 5 anderen, hadden een Skydive geboekt in Grahamstown, dus wij gingen met dezelfde taxi heen om vervolgens 2 uurtjes op ze te wachten voordat we Maartje in de gehuurde auto mee zouden nemen naar Hogsback. Dachten we.. Afrika is Afrika niet als het weer er niet voor had gezorgd dat de ochtendvluchten verplaatst werden naar de middagvluchten en de vlucht van 11.00 waar Maartje en de rest hun sprong mee zouden beginnen niet verschoven zou worden naar een uur of 15.00 - 16.00.

Eenmaal in Hogsback aangekomen bleken we praktisch midden in een bos te zitten, welke me ontzettend deed denken aan het bos in Schoorl. Voelde het toch nog een beetje als thuis, zo ver weg. We checkten in bij het hostel waar we in een houten hutje sliepen met daarin enkel 5 bedden. Een wc en douche, zonder spiegel, was verderop te vinden. Een mooie ervaring midden in de natuur, met enkel hetgeen wat je nodig hebt. We hebben een pizza besteld - en de restanten meegenomen om zondagavond van te genieten - en we zijn aan de wandel gegaan, op zoek naar een waterval. Omdat het al snel donker was hebben we de waterval niet kunnen vinden, maar wel een kikker! Daar zaten we dan met zijn drieën op de grond, met 2 zaklampjes, een vangnet, een camera en een boek waarmee we kikkers konden identificeren. Maar het lukte!

Zondag zijn we alweer vroeg aan de wandel gegaan en dit keer bleek er een duidelijk pad te zijn naar de waterval, welke we in het donker volledig gemist hadden. We hebben een tijd door het bos gelopen en zijn teruggegaan naar het hostel om te ontbijten met bacon and eggs. Vervolgens zijn we naar een bad gelopen, op een berg met een ontzettend mooi uitzicht, waar écht water uit kwam! Daarna zijn we een stuk gaan lopen (lees: klimmen en klauteren) door het bos om af te slaan naar een andere waterval, welke na een dik uur nauwelijks te zien bleek. Gelukkig kwamen we op de terugweg van de klim weer een kikker tegen welke we dit keer midden op de autoweg hebben geïdentificeerd. Na dit alles zijn we in de auto gestapt en doorgereden naar de twee grootste watervallen in het gebied: Madonna en Child. We hebben nog niet ontdekt waarom het zo heet. Vervolgens weer de auto ingestapt en terug naar Alicedale gereden, het weekend zat er weer op!

• 16 Maart 2015 - 18:42

Mary:

Jeetje Lisette wat een ervaringen

• 18 Maart 2015 - 20:47

Carla:

Jeetje wat een geweldige ervaring heb jij al meegemaakt. Hoop zuid afrika ook ooit nog eens te kunnen ontmoeten.