Fissa Fissa Fissa - Reisverslag uit Alicedale, Zuid-Afrika van Lisette Koolwijk - WaarBenJij.nu Fissa Fissa Fissa - Reisverslag uit Alicedale, Zuid-Afrika van Lisette Koolwijk - WaarBenJij.nu

Fissa Fissa Fissa

Blijf op de hoogte en volg Lisette

21 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Alicedale

Inmiddels alweer aardig gewend aan het leven in Zuid Afrika. Gelukkig worden we hier zo nu en dan nog verrast met Nederlandse temperaturen waarin het vanwege de vrij koude wind zelfs in een lange broek en trui nog koud is. De werkdruk wat betreft deze tweede week is wat toegenomen vergeleken met vorige week en ik denk dat ons ongedierte daarom minder vaak komt buurten. Desalniettemin hebben we inmiddels ook de Kaapse cobra, de meest giftige slang hier, ontmoet, gruwelijk grote krekels (de grootte van mijn duim) en een sprinkhaan zo groot als mijn telefoon.

Maandag hadden we onze eerste "practical" waarin we een bezoekje hebben gebracht aan Born Free. Born Free is een organisatie welke dieren redt uit te kleine kooien, zoals enkele dierentuinen en circussen. Born Free in het Shamwari park verderop heeft enkele leeuwen en luipaarden welke nu een grotere ruimte hebben en hompen vlees gevoerd worden. Na een bezoekje hebben we een opdracht gekregen om een kort verslag te schrijven over onze ervaring hier en onze ethische mening. Heel erg interessant om er op zo'n manier naar te kijken!

Ook de nodige lessen gehad in survival. Ik weet nu op papier hoe ik vuur moet maken en hoe ik aan de hand van sterren en aan de hand van de zon de weg kan vinden. Ik heb het gevoel dat ze hierbij niet hebben gedacht aan het feit dat ik een winkel inloop en dat als ik de winkel verlaat ik dezelfde weg weer terugloop om er vervolgens achter te komen dat ik alles al gezien heb. Oeps. Desalniettemin zou dit mij moeten voorbereiden op een later practical waarin ik een nacht door ga brengen in de bush. Ik denk dat ik maar alvast een hele voorraad DEET mag gaan inslaan.

Waar ik ook achter ben gekomen is dat mijn biologielessen en mijn Latijn lessen op de middelbare school niet voor niets zijn geweest! Het leren over zoogdieren en vogels en de termen die daarbij horen zijn veel makkelijker te begrijpen. In 35 graden hebben we 10 schedels geïdentificeerd met behulp van de tanden en andere kenmerken van de schedel. Wat betreft vogels hebben mijn kamergenootje en ik nog 2 weken de tijd om er 20 te spotten, te tekenen, te fotograferen en te identificeren. Aangezien het feit dat ik de klassieke huismus al niet eens herken gaat dit een groot feest worden. Oh, en over feest gesproken.. daar kom ik zo op terug!

Ons tweede practical bestond uit het bezoeken van het Daniell Cheetah Breeding Project even verderop. Dit project spreekt voor zich. Cheeta's en enkele andere katachtigen worden hier gefokt en om incest te voorkomen worden er verschillende dieren uitgewisseld met andere parken en projecten. Enkele dieren waren tam, wat betekende dat we de mogelijkheid hebben gehad om cheeta's te aaien! Niet helemaal ethisch verantwoord natuurlijk, maar dat vergeten we bij deze maar even. Ook ben ik wederom aan mijn wagenziekte herinnerd waardoor ik gedwongen werd om lunch te missen en in plaats daarvan 1.5 uur op bed te liggen. Gelukkig hoorde ik van mijn medestudenten dat dit de lekkerste maaltijd tot nu toe was, lasagne met veel vlees en moeilijk veel kaas. Bummer..

Tijd voor feest! Vrijdagavond pizza gegeten bij Louis pub en vervolgens was het tijd voor een poolparty. Het echte zwemmen liet nog even op zich wachten maar de wodka maakte veel goed. Ook officieel ingeburgerd door deel te nemen in een Roadkill Shot waarbij er God mag weten wat op de bar gegooid wordt wat je vervolgens op mag likken. Vergeet niet dat onze lieftallige barvrouw Karien het met alle liefde uitsmeert in je gezicht terwijl je het probeert op te likken. Verder heerlijk gedanst en wezen socializen met dronken volwassen kerels uit alle hoeken van de wereld. Een beetje wennen dat mijn Hangover Crew niet aanwezig was voor de nodige reddingen, maar ik ben overal zonder kleerscheuren vanaf gekomen. Rond een uurtje of 2 besloten een goeie duik te maken in het zwembad om vervolgens op te drogen bij het kampvuur onder het genot van nog een wodka'tje en goede gesprekken over Bruce Springsteen.

Moge volgende week net zo'n feest worden, als we even buiten beschouwing laten dat over 2 weken het eerste tentamen en de eerste presentatie alweer voor de deur staan.

  • 01 Maart 2015 - 23:39

    Carla Stolk:

    Lieve Lisette, eindelijk kan ik ook even reageren. Je maakt wel een heel avontuur mee als ik je verslagen lees. Volgens mij heb je het reuze naar je zin. Leuk dat je nu veel theorie in de praktijk kan gebruiken. Waanzinnig dat je een cheeta hebt geaaid zoals je weet aai ik ook uedere dag een klein cheetatje (Stevie). Die feesten lijken mij ook reuze gezellig waarbij het inderdaad een kunst zal zijn de mannen van je af te houden. Ik weet niet wat vervelender is om van je af te houden dronken kerels of kakkerlakken en sprinkhanen, ha,ha.
    Is het met muggen of andere steekinsekten erg gesteld in Afrika? Verkopen ze een speciaal soort deet?
    Al met al een heel avontuur met te gekke opdrachten. Ik wens je veel succes met vogelspotten. Ben benieuwd of je nog een Roepie, Roepie vogel tegenkomt.
    Lieverd, ik hoop weer snel iets te lezen van je en kijk vol verwachting uit naar al je verhalen.
    Heel dikke knuffel ook van Leo. X x x x

  • 04 Maart 2015 - 10:19

    Lisette Van Koolwijk:

    Ha Carla! Heb inmiddels je reactie gelezen, want het is altijd óf internet op de laptop óf internet op mijn telefoon. Ondertussen weinig ongedierte in de slaapkamer gehad, dus dat valt wel weer mee. Al wel de nodige keren gestoken door muggen maar gelukkig nog weinig last gehad van de effecten. Ze hebben hier wel anti-muggenspul wat iets in de richting van Peaceful Sleep heet, maar naar mijn weten is DEET hier verboden omdat het giftig is en de beesten dus doodmaakt. Als het goed is heb ik nu alle vogels, dus ik moet ze enkel nog allemaal checken. Een dezer dagen komt er weer een nieuw verslagje aan! :) Kusjes thuis! xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Alicedale

Lisette

Actief sinds 02 Feb. 2015
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 6597

Voorgaande reizen:

07 Februari 2015 - 11 April 2015

Wildlife Management in Zuid-Afrika

Landen bezocht: